Nyhed!

MCO og JTI indgår samarbejde for at styrke tilliden til medierne

Media City Odense lancerer partnerskab med Journalism Trust Initiative

Media City Odense indgår samarbejde med Journalism Trust Initiative (JTI), en ISO-standard, der certificerer nyhedsmedier, der overholder professionelle praksisser på tværs af branchen verden over. Dette initiativ sætter fokus på tillid til medierne og vigtigheden af at sikre troværdige medier i Danmark.

Disruption. Hvis der kun skulle bruges ét ord til at beskrive den nuværende tilstand i mediebranchen på verdensplan, ville det være dette. Fra nye teknologier til forretningsmodeller, mistillid til medierne og endda direkte angreb på pressefriheden. Listen over aktuelle udfordringer for nyhedsudbydere er lang. I denne kontekst er internationalt samarbejde vigtigere end nogensinde – for at fremme bæredygtige praksisser på tværs af grænser.

Ved at fremme samarbejde kan vi skabe stærkere, mere modstandsdygtige medieøkosystemer, der opretholder journalistisk integritet på tværs af grænser. Udrulningen af Journalism Trust Initiative i Danmark, i partnerskab med Media City Odense, markerer et betydeligt skridt mod at tilpasse mediestandarder i Europa. Sammen sigter vi mod at forbedre gennemsigtighed, øge offentlig tillid og sætte en standard for etisk journalistik, der driver positiv forandring i mediebranchen,” Udtaler Benjamin Sabbah, direktør for Journalism Trust Initiative.

Derfor går Media City Odense og Journalism Trust Initiative sammen for at øge deres aktiviteter i Danmark. Som en del af dette partnerskab vil begge organisationer fungere som et netværk for alle aktører inden for medieøkosystemet i Nordeuropa.

“Samarbejde blandt medieorganisationer er essentielt for at bevare vores troværdighed og effektivt bekæmpe den hastige spredning af desinformation. Ved at arbejde sammen kan vi samle ressourcer og ekspertise, forbedre ansvarlighed og udvikle innovative strategier for at sikre, at korrekt og pålidelig information sejrer. Denne fælles indsats styrker den offentlige tillid, beskytter integriteten af den offentlige debat og understøtter informerede og engagerede fællesskaber verden over,” fortæller Michael Jensen, Administrerende direktør, Media City Odense.

Projektet omkring Journalism Trust Initiative vil blive præsenteret i Odense den 7. november 2024, hvilket indleder partnerskabet imellem begge organisationer. Et oplæg om tillid til medierne er også i gang med at blive planlagt til MediaTech Festival 2025, som vil blive afholdt i Odense d. 26-27 marts 2025.

Ved at facilitere vidensdeling og gensidig inspiration har dette ambitiøse samarbejde til formål at nære fremtidige partnerskaber med andre organisationer og skabe en synergieffekt på tværs af grænser.

“Mediebranchen står i øjeblikket ved en korsvej, og vi skal finde nye måder at samarbejde på tværs af grænser. I denne proces har Norden meget at bidrage med, hvilket er grunden til, at vi er glade for at have fundet en betroet partner i Media City Odense, der kan hjælpe os med at tage dette vigtige arbejde til det næste niveau,” udtaler Amélie Reichmuth, Nordics- repræsentant for Journalism Trust Initiative, som indledte kontakten mellem de to organisationer.

Siden i foråret har Journalism Trust Initiative, som er initieret af Reporters Without Borders, lanceret en kampagne i Nordeuropa for at fremme denne kvalitetsstandard og belønne etiske og professionelle journalistiske praksisser.

Certificeringsprocessen er en tretrins proces, der integrerer en selvvurdering, en gennemsigtighedsrapport samt en ekstern revision, hvilket øger troværdigheden og tillidsniveauet for medieudbydere, der opnår JTI-certificering.
Som en del af denne udrulning er der ansat en repræsentant til at engagere nordiske medier i certificeringsprocessen. Efter en lovende række af henvendelser vil fokus dette efterår være at formidle JTI ved at præsentere projektet på konferencer i hele Norden og udforske partnerskabsmuligheder med ligesindede organisationer.

Mere om Media City Odense: Media City Odense (MCO) er en innovativ og værdiskabende medieteknologiklynge i Danmark. Initiativet blev grundlagt af TV 2 Danmark, JFM, Syddansk Universitet og TV 2 Fyn. MCO arbejder på tværs af industrier og institutioner for at fremme vækst og innovation i mediebranchen gennem samarbejde. Det er et åbent netværk, der konstant vokser.

Kontakt: Michael Jensen, CEO – michael@mediacityodense.dk

Mere om Journalism Trust Initiative:

Designet som en ISO-standard, er Journalism Trust Initiative, initieret af Reporters Without Borders (RSF), en international organisation, der belønner etiske journalistiske praksisser. Ved at certificere troværdig journalistik og overholdelse af professionelle normer sigter Journalism Trust Initiative mod at skabe strukturelle løsninger på de udfordringer, som mediebranchen i øjeblikket står overfor. Indtil videre er over 1.700 medier i 80 lande involveret i certificeringsprocessen.

Kontakt: Amélie Reichmuth, Nordisk Repræsentant, JTI – areichmuth-ext@rsf.org

page3image34838624

Hør mere om JTI på vores medlemsmøde

Det afholdes den 7. november på SDU