NY STARTUP I MEDIA CITY ODENSE SAMARBEJDER MED TV 2
Odense, 4. juni 2021
En ny startup er blevet en del af Media City Odense (MCO) og arbejder allerede med TV 2 om et konkret projekt.
Det er virksomheden MediaCatch, det udspringer fra Mediernes Forsknings- og Innovationscenter (MFI) på Syddansk Universitet (SDU), som bliver en del af medieklyngens formelle samarbejde. Dermed bliver der for alvor trukket streger imellem de forskellige partnere i MCO.
“Det er samarbejde som det her, som Media City Odense er sat i verden for. Når vi kan kombinere de forskellige fagligheder og kompetencer på tværs af forskning, forretning og nye medieteknologier, så viser MCO virkelig, hvad det er for et potentiale, der ligger gemt i Odense,“ siger Carsten Topholt, finansdirektør i TV 2 og bestyrelsesmedlem i Media City Odense.
MediaCatch er den næste generations audio og visuel media intelligence software. Virksomheden har et medieovervågningsprodukt på markedet og laver derudover analyser for større brands og virksomheder. Fælles for alt, hvad virksomheden laver, er, at det er drevet af en unik software, der analyserer indhold i medier på nye måder. Ved hjælp af AI, algoritmer og maskinlæring kan MediaCatch, se, høre og forstå, hvad der foregår i video, lyd og tekst. De bruger egenudviklede teknologier inden for f.eks. logo og ansigtsgenkendelse.
Skal analysere indhold på TV 2s tv kanaler
Det er flere forskellige dele af teknologien, bl.a. ansigtsgenkendelse, der kommer i spil i forbindelse med samarbejdet med TV 2. Som et led i et projekt på SDU, skal MediaCatch levere data omkring indhold på TV 2s og DRs tv-kanaler i en periode.
“Vi er meget begejstret både for at komme med i MCO og for allerede at indgå i et projekt skabt på tværs af medieklyngen. Vores teknologi gør, at vi kan kigge på alt det som TV 2 og DR sender 24 timer i døgnet. Tidligere har man kun kigget på udvalgte udsendelser, men vores software gør, at man kan få et mere komplet billede af, hvordan indholdet reelt ser ud i underholdning, nyheder, talkshows, sportsprogrammer osv.“, fortæller CEO Lars Damgaard Nielsen.
MediaCatch er stiftet af tre ansatte på SDU, og har fået funding af medierådgiver og co-founder af årets danske startup VEO Technologies, Keld Reinicke.
For yderlig information kontakt
Lars Damgaard Nielsen, CEO MediaCatch, lars@mediacatch.io, 93 507 587 eller Anne Dyrehauge, Adm. direktør Media City Odense, anne@mediacityodense.dk, 30 100 385.