GOOD ADVICE FOR USING ARTIFICIAL INTELLIGENCE FROM PROJECT 'AI IN THE NEWSROOM'
Odense, 16. december 2022
Projektet ”AI in the Newsroom”, der gik i luften sidste år, er et samarbejde mellem SDU’s Digital Democracy Centre, Media City Odense, Jysk Fynske Medier, TV 2 og TV 2 Fyn. Projektet kaster lys over digitalisering og AI, der vinder mere frem i mediebranchen, hvor de nye teknologiers indtog spiller ind på nyhedsproduktionen og den journalistiske arbejdsproces.
Adjunkt på Center for journalistik på Syddansk Universitet Lene Heiselberg og Selma Marthedal, der er ph.d.-fellow på Digital Democracy Center på Syddansk Universitet, har siden januar forsket i brugen af kunstig intelligens i mediehusene, hvor de undersøger, hvordan TV 2, Jysk Fynske Medier og TV 2 Fyn arbejder med kunstig intelligens, og hvilke ønsker de har til fremtiden. Ud fra ønskerne skal forskere i datalogi udvikle forskellige AI-løsninger. Hertil frembringer de to forskere en række råd til brugen og implementeringen af kunstig intelligens i nyhedsorganisationerne:
Fem råd til brugen af kunstig intelligens i medievirksomheder:
1: Hav en klar strategi, der sikrer, at brugen af kunstig intelligens tager udgangspunkt i et behov (i organisationen eller blandt brugerne) og ikke i en fascination af tekniske muligheder.
2: Søg eksterne samarbejder – afdæk om flere medievirksomheder kan gå sammen om at udvikle løsninger, og tjek muligheder for samarbejde med startups eller forskere.
3: Skab et tæt internt samarbejde mellem redaktionelle afdelinger og dataafdelinger – de kan og bør inspirere og supplere hinanden.
4: Vær obs på, at der er både fordele og ulemper ved at bruge kunstig intelligens – og kommuniker om begge dele til brugere og medarbejdere.
5: Vær transparent om brugen af kunstig intelligens (hvorfor, hvordan og til hvad) både over for brugere og medarbejdere.
Læs hele pressemeddelelsen fra MediaWatch here (Låst artikel).